Draaiboek

Draaiboek

 

Vooraf : Teammirror afgenomen bij het ganse schoolteam

 


Check-in: ijsbreker a.d.h.v. QR code die de school zelf heeft gemaakt (hoe voel jij je nu?)

 


Methodiek van de rondvraag


Als begeleider vraagt u aan elke deelnemer zijn/haar mening; u laat geen ruimte voor discussie.

 

De spelregels:

  • Stel gerichte en concrete beginvraag.
  • Laat iedereen om de beurt spreken (in dit geval was het een Mentimeter vraag)
  • Waak erover dat ieder evenveel spreektijd krijgt.
  • Zorg dat deelnemers elkaar niet onderbreken.
  • Laat geen ruimte voor discussie.
  • Nodig iedereen uit om naar elkaars standpunt te luisteren.
  • Eventueel kunnen vragen tot verduidelijking gesteld worden.
  • Geef eventueel even bedenktijd.

 

Voordelen:

Het overwicht van mensen die vaak het woord nemen (extraverte persoonlijkheden) wordt weggenomen; mensen die doorgaans weinig zeggen, krijgen de kans om ook hun mening te zeggen.

Je krijgt als begeleider een gelaagder zicht op de standpunten in de groep.

 



Methodiek subgroepen


U splitst de groep op in subgroepjes (die apart aan de slag gaan omtrent een bepaalde vraag of probleem). Per groepje wordt een verslaggever aangeduid.

De resultaten van deze besprekingen worden

 



Omgaan met polaire standpunten

 

  • Meerzijdige partijdige houding als teamleider!!!
  • Inleiding:
  • output teamvergadering = inhoudelijke beslissing.
  • benoemen dat er verschillende standpunten zijn.
  • Uw opdracht: individu (standpunt) een plaats geven enerzijds; streven naar verbinding (gemeenschappelijk standpunt groep) anderzijds.
  • Methodisch begeleiden (rondvraag via mentimeter, metaplan, subgroepen)
  • Standpunten visueel maken op flipchart.
  • Rechtstaan als teamleider, rondlopen en nabij zijn als er vragen zijn.
  • Eventueel beslissing nadien.

 


Tip: het kan interessant zijn ten einde de standpunten bij elkaar te brengen en toch respectvol om te gaan met de verschillen, de teamleden met tegengestelde standpunten samen in subgroepen te zetten.


Opdracht voor subgroepjes:

  • Ga op zoek naar de overeenkomsten in jullie standpunten
  • Beluister de ander zijn standpunt actief, jij herhaalt nadien het standpunt en de argumenten van de ander.

 



Share by: