Intake In december zijn we gestart met een intake bij de deelnemers van het pilootproject en de afname van de netwerkthermometer bij alle leden van het schoolteam en in de lerarenopleiding.
LN1 In dit lerend netwerk wordt een professionele dialoog gevoerd over diversiteit/brede basiszorg en inclusie. Vervolgens is het kader brede basiszorg geïntroduceerd en gingen de deelnemers per component in gesprek over brede basiszorg binnen hun school en de verwachtingen ten aanzien van student-leerkrachten. De focus lag op instructie, klasorganisatie, klasklimaat en professionele samenwerking.
LN2 en 3 Binnen het tweede en derde lerend netwerk is de leervraag concreet gemaakt ‘Hoe kunnen we brede basiszorg sterker maken door inzet van ICT-tools?' Alle deelnemers gaven aan onvoldoende beslagen te zijn in het benutten van de ICT-tools en zo ook onvoldoende zicht te hebben op goede digididactiek. Er wordt beslist om een pedagogische vormingsdag te organiseren voor alle deelnemers binnen het pilootproject en zo ook te onderzoeken welke digididactiek momenteel worden ingezet in de scholen en aangeboden worden in de lerarenopleidingen. Het onderzoek wordt afgebakend tot drie vakken (Wiskunde, Nederlands en Frans).
LN4 Tijdens het vierde lerend netwerk werd de bevraging omtrent online tools in kader brede basiszorg besproken. Het is een overzichtelijk format met telkens volgende vooraf besproken criteria: doel, inzetbaar, betaling, kanalen, of de tool feedback toelaat en mogelijkheid tot differentiatie. Deze bevraging gaf een heldere inkijk in welke online tools het meest in circulatie waren.
LN5 en 6 De bevraging heeft ook duidelijk gemaakt dat het niet evident is om zonder kennis van zaken digitale tools in te zetten. Een doordacht digibeleid is nodig om hier stap voor stap werk van te maken. Zo ook aan de Bachelor-na-bachelor opleiding Buitengewoon onderwijs is het besef groot dat er onvoldoende digididactische kennis aanwezig is. Men gaat te veel uit van de veronderstelling dat de student het wel zal uitzoeken. In het laatste lerend netwerk was ook de directeur van de school aanwezig en gaf aan het komend schooljaar uit te trekken voor het ontwikkelen van een beleid rond digididactiek en mensen hierin verder te laten professionaliseren.